Już w najbliższą niedzielę rusza nowy sezon MotoGP. Jednym z faworytów do końcowego podium jest zawodnik zespołu Suzuki ECSTAR Maverick Vinales.
Młody Hiszpan dosiadał już GSX-RR w ubiegłym sezonie, ale był to jego debiutancki rok w najwyższej kategorii i Maverick zbierał głównie doświadczenie. Sam motocykl też przechodził modyfikacje i na początku nowego roku stał się jeszcze poważniejszą konkurencją dla zespołów z większym doświadczeniem. Najlepszym dowodem są wyniki przedsezonowych testów. Maverick był najlepszy w Australii i trzeci w Katarze, gdzie przy sztucznym oświetleniu rozegrane zostaną pierwsze zawody. Partnerem Vinalesa nadal będzie jego rodak Aleix Espargaro. Maverick Vinales na konferencji prasowej przed wyścigiem powiedział:
- Ubiegłoroczny debiut był dla nas wszystkich ważny. Teraz jesteśmy spokojniejsi. Mamy lepszy motocykl, mocniejszy silnik i skrzynię seamless. Przepisy o elektronice są dla nas lepsze. Jestem też szybki na nowych oponach Michelin, więc jestem głodny wyścigów. Za nami udane testy, więc zobaczymy co się wydarzy. Najważniejsza jest praca całego zespołu. Marzę o walce z czołowymi zawodnikami o podia. Jesteśmy konkurencyjni, ale czeka nas jeszcze sporo pracy.
Suzuki nie startowało w królewskiej klasie od 2012 roku, ale przez cały czas rozwijany był projekt motocykla MotoGP, który pod nazwą Suzuki GSX-RR wrócił na stałe do rywalizacji w sezonie 2015. Pierwszy rok po przerwie nie był łatwy, ale swój potencjał Suzuki zaprezentowało już podczas Grand Prix w Barcelonie, podwójnie wygrywając kwalifikacje. Ostatecznie sezon 2015 zawodnicy Suzuki kończyli na 11 (Espargaro) i 12 (Vinales) miejscu w klasyfikacji generalnej. Prace rozwojowe trwały przez cały sezon i na początku 2016 roku zawodnicy otrzymali odmienionego GSX-RR.
Sercem nowego motocykla jest rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 1000ccm i mocy 240KM. Aluminiowa rama została zaprojektowana w sposób pozwalający osiągnąć doskonałą poręczność motocykla oraz świetną aerodynamikę. Technologie wykorzystane do budowy prototypu GSX-RR w przyszłości będą też używane w drogowych motocyklach z rodziny GSX-R.
Szefem teamu Suzuki ECSTAR MotoGP jest Davide Brivio. Włoch w przeszłości z sukcesami prowadził fabryczne zespoły w motocyklowym Grand Prix zdobywając z nimi wiele tytułów mistrzowskich. Od sezonu 2015 barwy Suzuki reprezentują Hiszpanie Aleix Espargaro i Maverick Vinales. Pierwszy z nich ma już spore doświadczenie w klasie MotoGP, w sezonach 2012 i 2013 wygrywał klasyfikację kierowców CRT (seryjne silniki i prototypowe ramy). Maverick w sezonie 2013 został mistrzem Świata kategorii Moto3, jest jednym z najzdolniejszych kierowców młodego pokolenia
Długość x szerokość x wysokość: 2096mm x 720mm x 1140mm
Rozstaw osi: 1457mm
Waga: 160kg (zgodnie z regulaminem FIM)
Silnik: chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy
Pojemność: 1000cm3
Moc i prędkość: ponad 240KM/ ponad 330km/h
Rama: aluminiowa
Opony (przód/tył): 17 cali/17 cali
Przednie zawieszenie: Ohlins
Tylne zawieszenie: Ohlins
Hamulce (przód/tył): Karbonowe tarcze/stalowa tarcza, Brembo
Zespół:
Nazwa zespołu: Team Suzuki ECSTAR MotoGP
Zawodnicy: Aleix Espargaro (Hiszpania) / Maverick Vinales (Hiszpania)
Szef zespołu: Davide BRIVIO (Włochy)
Motocyklowe Grand Prix to najważniejsza motocyklowa seria wyścigowa, odpowiednik samochodowej F1. Historia rywalizacji sięga 1949 roku. W zawodach biorą udział motocykle prototypowe, a królewską klasą jest MotoGP (dawniej 500ccm). Motocykle MotoGP mogą mieć pojemność do 1000ccm i muszą być napędzane silnikami czterosuwowymi. Kalendarz Grand Prix składa się z osiemnastu wyścigów na pięciu kontynentach. Pierwszym mistrzem Świata na motocyklu Suzuki w klasie 500ccm był Brytyjczyk Barry Sheene w 1976 roku. Swój sukces powtórzył też rok później. W latach 1981-82 tytuły dla Suzuki zdobywali Włosi Marco Lucchinelli i Franco Uncini. W 1993 roku najlepszy był Amerykanin Kevin Schwantz, a w 2000 jego rodak Kenny Roberts Junior. Jako konstruktor Suzuki było niepokonane w latach 1976-1982. Od sezonu 2015 barwy Suzuki MotoGP reprezentują Aleix Espargaro i Maverick Vinales.
26 lipca 2019 roku w Warszawie odbyła się pierwsza gala boksu olimpijskiego Suzuki Boxing Night.
Dowiedz się więcejSuzuki Vitara oraz Suzuki Swift znalazły się w gronie liderów najnowszego rankingu niezawodności „What Car? Reliability Survey”, opartego na opinii właścicieli samochodów.
Dowiedz się więcejPodczas targów Salone Nautico w Genui japoński koncern zaprezentował nowe silniki z serii Stealth Line, o mocy od 115 do 350 koni (DF115B – DF350AMD).
Dowiedz się więcejPodczas uroczystej gali zamykającej IV Forum Polskiego Boksu w Kielcach, Julia Szeremeta, srebrna medalistka XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024 w Paryżu, odebrała nagrody od Polskiego Związku Bokserskiego, w czym miała udział spółka Suzuki Motor Poland.
Dowiedz się więcej