Slogan reklamowy Suzuki „AllGrip for All People” (napęd allgrip dla wszystkich ludzi) pochodzi z 2013 roku. To właśnie zaprezentowano Suzuki SX4 S-Cross wyposażone w optymalny napęd na cztery koła AllGrip, który zaprojektowano dzięki wieloletniemu doświadczeniu Japończyków w budowie modeli terenowych-4x4.
W latach 60. ubiegłego wieku inżynierowie Suzuki wyznaczyli sobie cel, jakim miał być: „Pojazd, który może poruszać się po wyboistych drogach i docierać do miejsc, do których zwykłe samochody nie dojeżdżają”. W roku 1968 ruszyły prace nad lekkim autem z segmentu tzw. kei-car (mini, typowe dla rynku japońskiego), który miał napęd na cztery koła. Po dwóch latach, w roku 1970 projekt doczekał się seryjnej produkcji - trzyosobowy LJ10 (Light Jeep 10) był pierwszym z wielu terenowych modeli Suzuki.
Napęd na cztery koła stale modernizano. Kolejne rozwiązania wdrażano w Suzuki, na początku z ramową konstrukcją podwozia (od serii LJ oraz SJ, przez Vitarę - do roku 2014 i Grand Vitarę po Samuraja oraz Jimny). W roku 2006 zaprezentowano małego crossovera z nadwoziem samonośnym SX-4. W tym samochodzie po raz pierwszy zastosowano całkiem nową generację napędu na cztery koła i-AWD ze sterowaniem elektronicznym, a kierowca w SX-4 mógł skorzystać z jednego z trzech trybów jazdy. Zmodyfikowany układ i-AWD wdrożono następnie w modelu Kizashi.
W roku 2013, w kolejnej generacji Suzuki SX4 S-Cross, zastosowano wspomniany (sterowany elektronicznie) układ przeniesienia napędu AllGrip, który rok później trafił także do Suzuki Vitary nowej generacji. W roku 2016 w gamie aut czteronapędowych znalazł się Ignis drugiej generacji. W tym samym czasie Suzuki usystematyzowało gamę napędów na cztery koła pod nazwą AllGrip, zróżnicowanych pod względem konstrukcyjnym i technologicznym.
AllGrip Auto z układem napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym, zastosowanym w Suzuki Ignis.
AllGrip Select, elektronicznie sterowany układ napędu na cztery koła, umożliwiający kierowcy wybór jednego z czterech trybów jazdy (auto, sport, snow i lock), zastosowany w modelach Suzuki Vitara i Suzuki S-Cross.
AllGrip Pro, układ napędu na cztery koła ze skrzynią redukcyjną, włączany przez kierowcę, zastosowany w Suzuki Jimny.
Niemiecki automobilklub ADAC opublikował raport usterkowości za 2023 rok, który objął 156 modeli samochodów wyprodukowanych w latach 2014 – 2021.
Dowiedz się więcejW Warszawie odbyło się czterodniowe szkolenie poświęcone modelowi Suzuki Swift, który w kwietniu wjechał do Europy.
Dowiedz się więcejNowy Swift - kolejny model tzw. globalny - zachował charakterystyczną linię kojarzącą się z poprzednimi generacjami tego świetnie rozpoznawanego Suzuki, ale przeszedł radykalne przeprojektowanie.
Dowiedz się więcejOd wielu lat redakcja Auto Świat publikuje swój raport dotyczący usterkowości samochodów osobowych 26 marek najpopularniejszych na polskim rynku.
Dowiedz się więcej