Broniący tytułu mistrzów Świata zespół Suzuki Endurance Racing Team w sobotę ukończył na drugim miejscu dwunastogodzinny wyścig w Portimao. Portugalska runda mistrzostw Świata Endurance była prawdopodobnie najbardziej emocjonującym wyścigiem w historii czempionatu. Na mecie SERT stracili do zwycięzców 0,081 sekundy.
Vincent Philippe, Anthony Delhalle i Etienne Masson w sobotni poranek ustawili biało-niebieskie Suzuki GSX-R 1000 z numerem 1 na szóstym polu startowym. Od początku rywalizacji zawodnicy Suzuki utrzymywali się w czołowej grupie i praktycznie przez cały dystans zmieniali się na prowadzeniu z późniejszymi zwycięzcami z zespołu GMT94.
Ostatecznie oba zespoły pokonały 393 okrążenia mierzącego 4592 metry nierównego i trudnego technicznie toru. Zespół Suzuki w tym czasie wykonał 12 postojów w boksie, o jeden mniej niż rywale. Ostatnia godzina wyścigu byłą prawdziwą wojną znaną raczej z krótkich wyścigów MotoGP. Na ostatnich okrążeniach SERT i GMT zmieniali się na prowadzeniu nawet dwa, trzy razy na okrążeniu. Walki nie ułatwiali wolniejsi zawodnicy, których trzeba było dublować. Ostatecznie na mecie zespół Suzuki stracił zaledwie 0.081 sekundy, czyli długość motocykla.
- Zrobiliśmy wszystko, co było możliwe, żeby wygrać. Niestety się nie udało, ale ważne jest, że awansowaliśmy w klasyfikacji generalnej. Ostatnie okrążenia były niesamowite, ten wyścig przejdzie do historii - powiedział po wyścigu manager zespołu SERT Dominiqe Meliand.
Dzięki drugiemu miejscu w Portugalii zespół Suzuki Endurance Racing Team jest już trzeci w klasyfikacji generalnej i traci zaledwie siedem punktów do zespołu April Moto też używającego motocykli Suzuki GSX-R 1000. Po wywalczeniu podium w 24h Le Mans tym razem April Moto zakończyli zmagania na piątym miejscu. Junior Team Suzuki LMS był ósmy w klasyfikacji generalnej i 3 w klasie Superstock.
Do końca mistrzostw w sezonie 2016 pozostały dwa ośmiogodzinne wyścigi na torach Suzuka (w lipcu) i Oschersleben (w sierpniu).
1 GMT94 YAMAHA – Yamaha – 393 okrążeń
2 Suzuki Endurance Racing Team – Suzuki GSX-R1000 – +0,081 sek.
3 Honda Endurance Racing – Honda – 389 okrążeń
4 YART Yamaha – Yamaha - 387 okrążeń
5 Team April Moto Motors Events - Suzuki GSX-R1000 - 387 okrążeń
6 Tati Team Beaujolais Racing – Kawasaki - 385 okrążeń
7 Voelpker NRT48 by Schubert-Motors – BMW - 385 okrążeń
8 Junior Team LMS Suzuki – Suzuki GSX-R1000 - 385 okrążeń
9 TEAM 3ART YAM'AVENUE - Yamaha - 383 okrążeń
10 Lukoil BMW Motorrad CSEU – BMW - 382 okrążeń
1 Team April Moto Motors Events 66 punktów
2 SRC Kawasaki 60
3 Suzuki Endurance Racing Team 59
4 FCC TSR Honda 53
5 GMT94 Yamaha 45
Swoje początki wyścigi wytrzymałościowe mają w 1922 roku, kiedy to Eugene Mauve zorganizował pierwszy wyścig Bol d’Or. W latach sześćdziesiątych rozgrywano mistrzostwa pod nazwą FIM Endurance Cup. W roku 1976 EC zmienił się w European Championship, a potem w 1980 w World Endurance Championship (Mistrzostwa Świata Endurance) i pod tą nazwą seria ta funkcjonuje do dziś. Dzięki swojemu unikalnemu formatowi kilka wyścigów z kalendarza tej kategorii stało się wręcz legendarnymi np.: 24h Le Mans, 24h de Liege (tor Spa-Francorchamps), 8h Suzuka i Bol d’Or.
Obecnie wyścigi wchodzące w skład mistrzostw Świata mają format ośmio (Suzuka, Oschersleben), dwunasto (Portimao) i dwudziestoczterogodzinny (Le Mans). Zespoły rywalizują w klasach EWC o Mistrzostw Świata, Superstock o Puchar Świata oraz Open bez klasyfikacji generalnej.
Pierwszy tytuł mistrzowski dla Suzuki Endurance wywalczyli Richard Hubin i Herve Moineau w 1983 roku. Obecnie można powiedzieć, że fabryka Suzuki zdominowała tę serię - zawodnicy ścigający się na motocyklach tej marki sięgali po tytuły mistrzowskie aż siedmiokrotnie w latach 2005-2013 i czternastokrotnie w całej historii. W tym sezonie Suzuki Endurance Racing Team reprezentują Vincent Philippe, Anthony Delhalle i Etienne Masson.
… spokoju, ciepła oraz kilku dni, które będziecie mogli poświęcić wyłącznie samym sobie.
Dowiedz się więcejTo był pierwszy pojedynek naszej srebrnej medalistki od słynnego finału igrzysk olimpijskich w Paryżu, podczas którego Julia Szeremeta została pokonana przez Tajwankę Lin Yu Ting.
Dowiedz się więcejJulia Szeremeta, srebrna medalistka igrzysk olimpijskich w Paryżu, 13 grudnia weźmie udział w walce wieczoru ostatniej w tym roku gali boksu olimpijskiego Suzuki Boxing Night 32.
Dowiedz się więcejW tegorocznym plebiscycie The Best Of Moto 2024, zorganizowanym przez Moto.pl i Gazeta.pl, oddano rekordową liczbę 45,5 tys. głosów.
Dowiedz się więcej